Waaraan kun je jouw bedrijf herkennen? De huisstijl van je bedrijf behoort tot het DNA voor je bedrijf. Maar wat is nu een goede huisstijl? Er is geen goede of foute huisstijl. Het belangrijkste van een huisstijl laten ontwerpen is dat er een stijl ontstaat die past bij jouw bedrijf en bij datgene waar jij als ondernemer voor staat. Jij zal jouw huisstijl straks erg mooi vinden, terwijl iemand anders hier waarschijnlijk wat minder over te spreken is. Bij het laten ontwerpen van een huisstijl draait het om smaak waarbij het belangrijk is dat de stijl effectief is. De huisstijl draagt namelijk bij aan het succesvol maken van je onderneming of je merk. Hierbij is het belangrijk dat jij jouw doelgroep op de juiste manier aan weet te spreken, kunt overtuigen en kunt aansporen tot actie. Tot slot is het belangrijk dat jouw huisstijl duurzaam is en bij kan dragen aan de marketing van jouw bedrijf.
Het belang van een krachtige huisstijl
Een huisstijl zorgt ervoor dat jouw bedrijf positieve gevoelens oproept bij jouw doelgroep. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat een huisstijl zelfs een positieve bijdrage levert aan het creëren van naamsbekendheid en aan het succes wat jij met jouw bedrijf weet te behalen. Ook voor jou als ondernemer heeft een krachtige huisstijl verschillende voordelen. Deze voordelen zijn als volgt:
- aantrekkingskracht: met behulp van een krachtige huisstijl kun jij jouw doelgroep op een positieve manier bereiken waardoor je naamsbekendheid vergroot wordt.
- imago: met een krachtige huisstijl zet je een bepaald statement neer. Jouw huisstijl bepaalt dus voor een groot gedeelte het imago wat jij uitstraalt met je bedrijf.
- kostenbesparing: een huisstijl laten ontwerpen zorgt ervoor dat er in één keer een krachtige huisstijl ontstaat. Hierdoor hoef je niet steeds weer opnieuw aan de slag met het ontwerpen van logo’s, visitekaartjes, etc.
- onderscheidend vermogen: een krachtige huisstijl zorgt ervoor dat jij jezelf als ondernemer weet te onderscheiden van je concurrent. Hierdoor is de kans groot dat je succesvoller zal worden dan wanneer je niet over zo’n krachtige huisstijl beschikt.
- consistentie: een krachtige huisstijl zorgt voor een eenduidige uitstraling richting je klanten, samenwerkingspartners en medewerkers.
De kenmerken van een krachtige huisstijl
Je kunt natuurlijk ook zelf aan de slag met het ontwerpen van je huisstijl, maar vaak heb je dan niet voldoende aandacht voor de kenmerken waaruit een krachtige huisstijl aan moet voldoen. Om deze reden is een huisstijl laten ontwerpen door Flexamedia zeker aan te raden. Wanneer wij aan de slag gaan met het ontwerpen van jouw huisstijl besteden we in de eerste plaats aandacht aan het logo waaraan mensen jouw bedrijf kunnen herkennen. Een logo lijkt iets heel kleins, maar wanneer een logo ontworpen wordt moet er op de juiste manier omgegaan worden met kleuren, lettertypes, beelden en vormen. Al deze elementen vertellen namelijk iets over jouw logo. Een logo gebruik je niet alleen op je website, maar deze gebruik je ook voor je visitekaartjes, social media kanalen, banners, briefpapier, etc. Het is dus belangrijk dat het logo van jouw bedrijf meteen iets oproept bij je doelgroep.
Belangrijke onderdelen
Een huisstijl laten ontwerpen is voor jou als ondernemer essentieel. Bij Flexamedia staan we graag voor je klaar om je hierbij van dienst te zijn. Allereerst gaan we met jou in gesprek over de kleuren die gebruikt gaan worden. Kleuren zeggen namelijk iets over de werkzaamheden die jij als ondernemer uitvoert en over de doelgroep die je aan wilt spreken. Welke kleuren precies gebruikt worden is afhankelijk van waar jouw bedrijf voor staat. Wil je iets zakelijks uitstralen of wil je liever vrolijkheid en creativiteit uitstralen? Wanneer je een zakelijke uitstraling wilt uitstralen kunnen kleuren zoals grijs en blauw een goede optie zijn. Wanneer je creativiteit of vrolijkheid uit wilt stralen kun je beter kiezen voor fellere kleuren. Ditzelfde geldt voor de typografie die gebruikt wordt bij het ontwikkelen van jouw huisstijl. Er zijn namelijk talloze verschillende lettertypes. Van zakelijke krachtige lettertypes tot speelse eigenwijze lettertypes.
Een huisstijl moet passen bij datgene waar jij als ondernemer voor staat. Daarnaast moet de huisstijl ook passend zijn bij je bedrijf. Hierbij kunnen bepaalde afbeelding een waardevolle toevoeging zijn. Ben je werkzaam als advocaat? Dan kan het waardevol zijn om Vrouwe Justitia te laten verwerken in je logo. Ben je werkzaam als bloemist? Dan zullen bloemen zeker niet misstaan in je logo.
Kijk eens naar bekende huisstijlen
Grote bedrijven zoals Heineken, Coolblue, Coca Cola, Mcdonald’s en Fanta zijn te herkennen aan een bepaalde huisstijl. Deze bedrijven hebben al jaren dezelfde huisstijl waaraan deze bedrijven te herkennen zijn. De huisstijlen van deze bedrijven zijn ontworpen met een bepaald doel. Het is slim om eens te kijken naar andere huisstijlen wanneer jij de huisstijl van jouw bedrijf wilt laten ontwerpen. Hier kun je namelijk inspiratie uit halen. De ene huisstijl zal je wel aanspreken terwijl je de andere huisstijl persoonlijk misschien helemaal niks vindt. Kijk eens naar welke afbeeldingen je wilt gebruiken en welke kleuren je hieraan toe wilt voegen.
De kernwaarde van je bedrijf
Als ondernemer heb jij jezelf niet voor niets ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Je wilt namelijk iets bereiken. Doelen bereik je niet alleen door goede verkooppraatjes te houden. Hier hoort ook een krachtige huisstijl bij. Een huisstijl behoort eigenlijk tot de belangrijkste kernwaarden van je bedrijf. Een logo is een belangrijk onderdeel van je huisstijl. Een logo straalt namelijk het DNA uit van je bedrijf. Het is dus ook belangrijk dat er aan het ontwerpen van een logo meer dan voldoende aandacht wordt besteedt. Je kunt zelf aan de slag gaan met allerlei online tools om een logo te ontwerpen, maar er zijn niet voor niets allerlei goed opgeleide grafische vormgevers. Zij zijn namelijk onder andere gespecialiseerd in het ontwerpen van logo’s.
Wil jij een krachtige huisstijl laten ontwerpen waarmee je de kernwaarden van je bedrijf uit kunt stralen? Kies dan altijd voor een professional. BIj Flexamedia beschikken we over een jarenlange ervaring met betrekking tot het ontwerpen van huisstijlen. Nadat we kennis gemaakt hebben met elkaar gaan we graag aan de slag met het maken van een eerste ontwerp. Ben je direct tevreden? Dan is daar direct jouw huisstijl. Wil je liever dat er nog een aantal aanpassingen doorgevoerd worden? Dan gaan we daar natuurlijk meteen mee aan de slag. Wij zijn pas tevreden wanneer jij dit ook bent. Wil jij je huisstijl laten ontwerpen door ons? Neem dan contact met ons op.