Helpdesk

Hulp nodig? Wij helpen graag

Algemene vragen

Hoe kan ik mijn domein en/of Hosting opzeggen?
Hoe kan ik mijn domein en/of Hosting opzeggen?
Om het abonnement op te zeggen log je in, in de klantenpaneel. Vervolgens klik je op webhosting, tot slot op abonnement opzeggen.
Ik heb mijn bestanden geupload maar zie mijn website niet op internet?
– Controleer dat u uw bestanden heeft geüpload in de map /public_html

– Als u een map met daarin uw website heeft geüpload dan staat uw site ook in die map op internet.
Heeft u bijvoorbeeld de map ‘website’ geüpload in /public_html dan kunt u uw website vinden door /website/ achter uw domeinnaam in te tikken.

– Zorg dat de eerste pagina van uw website die in /public_html staat index.html heet
– Let op dat internet een onderscheidt maakt tussen hoofd en kleine letters. Index.html is dus niet hetzelfde als index.html

Kan ik externe domeinen hosten?
Het is niet mogelijk om externe domeinen te hosten bij Flexamedia. Uw domein dient dus bij Flexamedia geregistreerd te zijn of naar ons verhuisd te worden. Dit geldt ook voor domeinen die u elders heeft geregistreerd en die u via ons systeem wilt forwarden naar een map of subdomein van uw Flexamedia hostingaccount.
Hoe krijg ik mijn logingegevens?
Uw logingegevens worden u automatisch toegestuurd onmiddellijk nadat uw bestelling is betaald.
De gegevens worden verstuurd aan het adres dat u heeft opgegeven bij het plaatsen van de bestelling of (wanneer u al klant bent) naar heet adres wat in uw profiel in ons systeem staat.

Ziet u de email niet in uw mailbox controleer dan uw spamfilter of uw spammap. Omdat de mail automatisch wordt verstuurd is het mogelijk dat deze voor spam wordt aangezien.

Kan ik het domein van mijn hostingaccount wijzigen?
Het hoofddomein van uw hostingaccount kan niet gewijzigd worden. Zodra u dit domein opheft wordt ook de hosting onbereikbaar met eventuele add-on of redirects van andere domeinen die hierop staan.

Indien u derhalve een ander hoofddomein voor uw hostingaccount wenst zit er niets anders op dan een hostingaccount op dit domein aan te vragen en het niet langer gewenste hostingaccount op te zeggen.

Administratie

Hoe ontvang ik mijn facturen?

U ontvangt uw facturen via email.
Eerst een pro-forma factuur en na betaling de definitieve factuur.

Hoe kan ik betalen?

U kunt middels IDEAL, Paypal of bankoverschrijving betalen.

Ik ben mijn wachtwoord kwijt

Indien u het wachtwoord vergeten bent van ons klantenpaneel dan kunt u dit opvragen via: https://administratie.flexamedia.nl/hosting/klantenpaneel/inloggen wachtwoord-vergeten En volg de instructies.

Uw klantnummer kunt u terugvinden rechts bovenaan op alle door ons verzonden facturen, het emailadres waarnaar de factuur werd verzonden is meestal ook het emailadres dat in onze administratie bekend is bij uw klantnummer.

Indien u uw klantnummer niet kunt achterhalen of geen toegang meer hebt tot het emailadres, neemt u dan contact op met onze administratie.

Ik heb mijn domein laten verlopen

Indien u uw domein heeft laten verlopen (bijvoorbeeld omdat u uw emailadres niet up-to date heeft gehouden in het klantenpaneel en de facturen heeft gemist) hoeft het domein nog niet verloren te zijn. De verschillende Registrars hanteren een zogenaamde quarantaine periode van meestal 30 dagen waarin u uw opgeheven domein kunt terugvragen.

Hier rekenen de registrars echter aanzienlijke kosten voor. Bij .nl domeinen €50,- bij .com domeinen kan dit zelfs het driedubbele zijn. Is uw domein verlopen en wilt u het uit quarantaine halen open dan een ticket bij onze supportdesk.

Domeinnaam

Hoe kan ik de Nameservers van mijn domeinnaam wijzigen?

Om de nameservers van een domeinnaam te wijzigen volgt u onderstaande stappen:

1) Ga naar het klantenpaneel: https://administratie.flexamedia.nl/hosting/klantenpaneel/inloggen
2) Log in met uw klantnummer en het bijhorende wachtwoord.
3) Kies voor ‘Domeinnamen’.
4) Klik op de domeinnaam waarvan u de nameservers wil wijzigen.
5) Klik op ‘Nameservers wijzigen’, vul de nieuwe waarden in en klik tenslotte op ‘Opslaan’.

U dient minstens 2 geldige nameservers op te geven, zo niet zal de wijziging afgewezen worden.

Worden domeinnamen op mijn naam geregistreerd?

Alle domeinnamen worden standaard op uw eigen naam geregistreerd – dit zijn de persoons- en andere contactgegevens die werden ingevuld in het bestelformulier -, tenzij daar uitdrukkelijk anders om wordt gevraagd bij de bestelling.

Indien u niet wenst dat uw naam wordt vermeld bij de domeinnaamgegevens op het internet, geef dit dan aan tijdens de bestelling bij ‘Opmerkingen’. Uw domeinnaam wordt dan op onze naam geregistreerd. Domeinnamen met een illegaal karakter komen hiervoor niet in aanmerking.

Hoe lang duurt het voordat mijn domeinnaam actief is?

Domeinnamen zijn kort na uw bestelling reeds actief. In geval van een .nl-domeinnaam is dit uiterlijk 3 uur na de verwerking van de bestelling, indien de aanvraag voor 22 uur werd ingediend.

Sommige extensies, zoals .com, .be en .eu zijn vrijwel meteen na registratie actief, bij andere extensies kan het iets langer duren.

Hoe verhuis ik een .nl-domeinnaam naar Flexamedia?

– Tijdens het bestelproces wordt een authorisatiecode gevraagd die noodzakelijk is voor het inzetten van de verhuizing. Deze code (ook wel ‘token’ genoemd) kunt u opvragen bij de provider waar de domeinnaam momenteel is ondergebracht. Als u nog niet over deze code beschikt bij de bestelling, dan kunt u ons deze code achteraf ook bezorgen via email of een supportticket.

Zodra wij in het bezit zijn van deze authorisatiecode dienen wij een aanvraag tot verhuizing van de domeinnaam in bij de SIDN. Enkele uren later is de verhuizing afgerond en verwijst de domeinnaam naar uw webruimte op onze servers.

Tip: vergeet ook niet (indien van toepassing) uw hostingpakket bij de huidige provider te cancelen. De correcte manier waarop dit dient te gebeuren verschilt per provider, u leest daarvoor best hun algemene voorwaarden na.

Hoe lang neemt de verhuizing van mijn domeinnaam in beslag?

De verhuistermijn van een domeinnaam verschilt per extensie en varieert tussen enkele uren en meerdere dagen:

– .NL: binnen een paar uur na ontvangst van de token/verhuiscode
– .BE: binnen een paar uur na ontvangst van de token/verhuiscode
– .EU: binnen een paar uur na ontvangst van de token/verhuiscode
– .COM: binnen 7 dagen na ontvangst van de token/verhuiscode
– .NET: binnen 7 dagen na ontvangst van de token/verhuiscode
– .ORG: binnen 7 dagen na ontvangst van de token/verhuiscode

Voor de meeste andere extensies geldt een verhuistermijn van 5 tot 10 dagen.

Tip: laat bij domeinnamen met een lange(re) verhuistermijn de nameservers alvast naar onze servers verwijzen vooraleer de verhuizing in te zetten. Dit kunt u vaak instellen in het regelpaneel bij de provider die u verlaat. De juiste nameservers kunt u terugvinden in de email met inloggegevens van uw hostingpakket.

Dien ik mijn domeinnaam op te zeggen als ik deze niet meer wens te verlengen?

Alle domeinnamen worden op hun vervaldag automatisch verlengd. Dit heeft als grote voordeel dat uw domeinnaam altijd uw eigendom blijft zolang u deze niet zelf laat opheffen.

Om een domeinnaam op te zeggen volgt u onderstaande stappen

: • Ga naar uw klantenpaneel
• Log in met uw klantnummer en wachtwoord.
• Kies voor ‘Abonnementen’.
• Klik op de naam van het op te zeggen abonnement.
• Klik op de button ‘Abonnement opzeggen’, kies de gewenste opzegdatum en bevestig de opzegging.
Uw opzegging wordt automatisch verwerkt. 
Note: uw opzegging moet minimum 5 dagen(*) voor de verlengdatum worden gegeven zodat we de domeinnaam nog tijdig kunnen cancelen bij de domeinregistry. Ter herinnering aan het abonnement ontvangt u 60 dagen voor de verlengdatum een email waarin het abonnement en de verlengdatum vermeld staan.

(*) voor .nu-domeinnamen geldt een afwijkende opzegtermijn van 8 weken voor de verlengdatum.

Waar vind ik de verhuiscode van mijn domeinnaam terug?

Om de verhuiscode (token, EPP-code of authorisatiecode) van een domeinnaam op te halen volgt u onderstaande stappen:

– Ga naar het klantenpaneel
– Log in met uw klantnummer en het bijhorende wachtwoord.
– Kies voor ‘Domeinnamen’.
– Klik op de domeinnaam waarvan u de token wenst op te halen.
– Klik tenslotte op ‘Token ophalen’.
De token verschijnt enkele seconden later in beeld.

Website uploaden

Hoe installeer ik WordPress?

WordPress is het gratis softwarepakket waar veel websites gebruik van maken. Je installeert het gemakkelijk via Softaculous in cPanel.

  1. Stap 1. Log in op cPanel.
  2. Stap 2. Klik onder de categorie Software op Softaculous Apps Installer.
  3. Stap 3. Je komt op een nieuwe pagina. Klik in het linker menu op de zoekbalk en typ WordPress. Klik vervolgens op de link WordPress.
  4. Stap 4. Je krijgt een korte uitleg over WordPress te zien en een overzicht van alle actieve WordPress-installaties. Klik op Install Now om WordPress te installeren.
  5. Stap 5. Selecteer bij ‘Domein’ de domeinnaam waarop WordPress geïnstalleerd moet worden.
  6. Tip: als je WordPress in een aparte map wilt installeren, voer je bij Folder de gewenste naam in. WordPress wordt dan bereikbaar via http://gekozendomein.extensie/gekozenmap.
  7. Stap 6. Geef bij Website naam de naam van de website op en bij ‘Website omschrijving’ de beschrijving.
  8. Stap 7. Voer bij Admin gebruikersnaam en Admin wachtwoord de gewenste gebruikersnaam en het gewenste wachtwoord in. Vervolgens voer je bij Admin e-mail het gewenste e-mailadres in.
  9. Stap 8. Klik op Installeer om de installatie te starten. Nadat de installatie is afgerond, kom je op een nieuwe pagina met informatie over de nieuwe installatie.
Naar welke map moet ik mijn bestanden uploaden?

Alle .html- , .htm- , .php- , .jpg- en .gif-bestanden kunt u uploaden naar de map ‘public_html’. CGI- en perl-bestanden kunt u uploaden naar de map ‘cgi-bin’.

Hoe log ik in op WordPress?

Om je WordPress-site te beheren moet je inloggen op het administratiepaneel. Wij leggen uit hoe je dat doet.

Stappenplan

Stap 1. Bepaal waar WordPress is geïnstalleerd. Als WordPress bereikbaar is via http://www.jouwdomein.nl, dan is dat de locatie waar WordPress is geïnstalleerd.

Stap 2. Ga naar de inlogpagina door ‘wp-login.php’ aan de locatie toe te voegen. In het geval van het bovenstaande voorbeeld vind je de inlogpagina door te gaan naar http://www.jouwdomein.nl/wp-login.php.

Stap 3. Voer je gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op ‘Inloggen’.

Hoe maak ik een FTP-account aan?
  1. Klik in het controlpanel op ‘FTP-beheer’.
  2. Klik op de link ‘Maak een Ftp-account aan’.
  3. Vul de gewenste gebruikersnaam en wachtwoord in.
    Indien u toegang wil geven tot enkel een bepaalde map dient u voor de onderste optie ‘Andere map’ te kiezen en daar het absolute path naar de map in te vullen, bijvoorbeeld ‘/home/username/domains/domeinnaam/public_html/map/’, waarbij u username vervangt door uw eigen gebruikersnaam en domeinnaam door uw domeinnaam (bijvoorbeeld mijndomein.nl). In plaats van ‘map’ vult u de naam van de map in waartoe u toegang wil verlenen.
Hoe wijzig ik mijn PHP-versie?
  1. Stap 1. Log in op cPanel.
  2. Stap 2. Klik onder de categorie ‘Software’ op ‘Select PHP Version’.
  3. Stap 3. Klik op het dropdown menu, selecteer de gewenste PHP-versie en klik op ‘Set as current’ om de selectie op te slaan. De standaard PHP-versie staat als ‘native’ aangegeven.
Hoe kan ik een mysql database aanmaken?
  1. Log in in het C-PANEL-controlpanel.
  2. Kies voor ‘MySQL-beheer’.
  3. Kies voor ‘Nieuwe database aanmaken’.
  4. Vul de gewenste gegevens in en klik op ‘Create’.
Hoe kan ik inloggen in PHPMyAdmin?

1) Log in in uw controlpanel.
2) Klik op ‘phpMyAdmin’
3) Log in met de gebruikersnaam van de database en het bijhorende wachtwoord.

U kunt ook inloggen via http://www.uwdomeinnaam.nl/phpmyadmin waarbij u uwdomeinnaam.nl vervangt door uw eigen domeinnaam. Log in met de gebruikersnaam van de database en het bijhorende wachtwoord.

Let op: indien u nog geen database hebt aangemaakt dient u dit eerst te doen via ‘MySQL-beheer’ in het controlpanel vooraleer u kunt inloggen op phpMyAdmin.

Wat is de hostname voor MySQL?

De hostname om vanop de server verbinding te maken met uw aangemaakte database is: localhost.