Als je een professionele website hebt, kun je natuurlijk de kans vergoten op meer omzet. Ga je dan ook een zakelijke website maken, dan komen deze 7 tips zonder enige twijfel goed van pas.
1. Zakelijke website maken | Kies de juiste domeinnaam
Je kunt een zakelijke website maken omdat je een site wilt hebben die een uitzonderlijke uitstraling heeft. Maar je moet niet vergeten dat de juiste domeinnaam kiezen daarbij ontzettend belangrijk is. En die keuze is uiteindelijk bepalend voor het succes van je bedrijf. Daarom kun je het beste je bedrijfsnaam als domeinnaam gebruiken.
Je zou zeggen dat het logisch in de oren klink. Toch gebeurt het regelmatig dat mensen eerst hun bedrijfsnaam inschrijven en vervolgens een andere naam als domeinnaam registreren. Inschrijven in het Handelsregister is natuurlijk cruciaal. Maar registreer altijd eerst je domeinnaam bij SIDN en meld je website daarna pas aan bij KVK.
Om de beschikbaarheid van je domeinnaam te controleren kun je hier klikken o meen domeinnaam registreren
2. Stel je doelgroep vast
Voordat je een website laat maken is het belangrijk dat je weet wie je doelgroep is. Op die manier krijg je direct een beeld van je potentiële bezoeker. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om persona’s op te stellen. Het is net als een fictieve klant die je onderverdeelt in kenmerkende eigenschappen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Naam,
- leeftijd,
- geslacht,
- opleiding,
- inkomen,
- interesses,
- vrijetijdsbesteding,
- online activiteiten,
- verwachtingen van je producten of dienst.
Persona’s die je zelf creëert, kun je later nog aanpassen. Dit kun je doen door middel van klantengesprekken of online analyses. Deze resultaten kun je gebruiken om eventueel je website te optimaliseren.
3. Let op auteursrecht als je een zakelijke website maakt
Zorg dat elke website de juiste domeinnaam heeft, en dat je de doelgroep duidelijk in kaart hebt gebracht. Heb je deze factoren eenmaal goed onderbouwd, dan kun je de zakelijke website laten bouwen. Je moet daarbij rekening houden met de volgende punten:
- Lay-out,
- broncode,
- inhoud, bijvoorbeeld tekst, foto’s en video’s.
Uiteraard kun je gebruikmaken van templates of je laat zelf een website maken. Dit laatstgenoemde kun je doen door een extern bedrijf in te huren.
In ieder geval de websitebouwer krijgt het volledige auteursrecht. Mocht je namelijk een zakelijke website laten bouwen, dan word je geadviseerd om vooraf duidelijk afspraken te maken. Als je eenmaal beschikt over het auteursrecht, dan ben je direct eigenaar. Dit wil zeggen dat je de website kunt aanpassen zonder dat je daarvoor extra kosten of toestemming nodig hebt.
4. Haal (gratis) traffic binnen
Als je een website laat maken, is het hoogst belangrijk dat je zoveel mogelijk bezoekers op je website krijgt. Wie hoog wil scoren in zoekmachines zoals Google, kan het beste gebruik maken van SEO (Search Engine Optimalization). Cruciaal voor iedereen die gratis bezoekers wilt binnenhalen. Je hoeft niet duizenden teksten te schrijven, maar het is toch erg belangrijk dat je originele teksten op je website zet. Hieronder vind je diverse factoren die je gebruikt als je hoog wilt scoren op SEO:
- Weet waarover je schrijft. Je kunt bijvoorbeeld een blog of nieuwsbrief schrijven over het onderwerp van je website. Zorg ervoor dat deze duidelijk je product of dienst toelichten,
- houd je website up-to-date. Als je niet regelmatig content toevoegt, dan zal Google dit bestraffen waardoor je website zal dalen in de zoekresultaten,
- doe aan linkbuilding. Zorg ervoor dat je relevante links plaatst naar andere website. Hierdoor krijgt je site meer domein autoriteit,
- benoem de meest relevante keywoorden in de titels (H1) & subtitels (H2),
- zorg ervoor dat je deze zoekwoorden enkele keren in de tekst en URL benoemt,
- houd de URL zo kort mogelijk,
- gebruik in elk artikel een meta-omschrijving. Dit kun je zien als een korte omschrijving van de inhoud van de website. Je moet deze meta-omschrijving zelf opstellen, anders zullen de zoekmachines een willekeurig stukje tekst overnemen.
5. Maak gebruik van zoekmachine-advertenties
Als je kiest voor zoekmachine-advertenties (SEA), dan verschijnt je website vrijwel altijd bovenaan in de zoekresultaten. Op die manier kun je tegen een klein bedrag relevante bezoekers naar je website halen. Als je gebruik maakt van zoekmachine-advertenties, dan betaal je per klik. Dit wordt ook wel CPC (Cost per click) of PPC (Pay per click) genoemd.
6. Verdien klantreviews
In de huidige wereld zijn klantreviews cruciaal om vertrouwen op te wekken. Met name als je een zakelijke website wilt laten maken, is het belangrijk om hierop te letten. Zoals je misschien wel weet laat je als klant je aankoop grotendeels afhangen van reviews. Je kunt ervoor kiezen om een review mogelijkheid aan je website toe te voegen. Dit geeft je klanten de mogelijkheid om hun ervaring met het product of dienst te delen. Ook kun je zelf de ervaring van anderen op je website plaatsen. Hierbij is het van belang dat je toestemming vraagt om bijvoorbeeld afbeeldingen of video’s te gebruiken.
Let wel op dat je rekening houdt met de Europese Privacywetgeving. Wil je namelijk gegevens verzamelen van je potentiële klant, dan zul je eerst moeten voldoen aan de Algemene regels waaraan men zich moet houden omtrent Gegevensbescherming (AVG).
7. Laat een veilige zakelijke website maken
Deze tip is voor iedereen die zich zorgen maakt over hackers. Want niet alleen jijzelf, ook klanten kunnen slachtoffer worden van hackers. Laat je website onderhouden, daarnaast is het ook belangrijk dat je een veilige verbinding maakt en zorgvuldig omgaat met privacygegevens. Dat kun je doen met TLS Encryptie (Transport Layer Security. Dankzij deze encryptie protocollen vergrendelen je wachtwoorden en waken over privacy gegevens (https).
Natuurlijk kun je een TLS-certificaat aanvragen. Hiervoor gebruik je een zogenoemde Certification Autority (CA). Als je deze op je website hebt geïnstalleerd, zul je zien dat er een slotje verschijnt in de zoekbalk van de webbrowser. Dit slotje zorgt ervoor dat je klanten meer vertrouwen in je website krijgen en ook Google beloond je door je website hoger te laten ranken in de zoekresultaten. Dat zorgt dus weer voor meer bezoekers en een verhoging van de omzet of conversies.
Bovendien zien klanten direct dat je website veilig is en ze de verbinding kunnen vertrouwen. Echter wil het slotje niet zeggen dat ook je website voldoet aan de verwachtingen.