In deze uitgebreide gids leer je alles wat er te weten valt over hoe je een dropshipping webshop beginnen moet met WooCommerce. Aan het einde van de gids heb je een duidelijk begrip van hoe je een dropshipping-bedrijf kunt opbouwen met WooCommerce.
Wat is WooCommerce?
WooCommerce is in wezen een plug-in waarmee je van een door WordPress aangedreven website een volledig functionerende online winkel kunt maken. Compleet met honderden ingebouwde functies en optionele add-ons, is het extreem flexibel, modern en gebruiksvriendelijk. Het is ook volledig gratis, de enige kosten die gepaard gaan met het bouwen van een WooCommerce-winkel, zijn de aankoop van een domeinnaam en hosting, die beide erg goedkoop en betaalbaar zijn.
Wat is dropshipping?
Dropshipping, ook wel productsourcing genoemd, is een populair bedrijfsmodel voor e-commerce waarbij producten online worden verkocht en vervolgens rechtstreeks bij een groothandel, fabrikant of dropshipping-leverancier worden gekocht. In plaats van voorraad te kopen en op te slaan, worden producten pas gekocht nadat ze aan een consument zijn verkocht. Zodra een artikel is verkocht en vervolgens bij de leverancier is gekocht, wordt het namens de dropshipper rechtstreeks naar de klant verzonden, meestal in een gewone merkloze verpakking.
Wanneer we verwijzen naar WooCommerce dropshipping, betekent dit simpelweg dat je dropshipproducten verkoopt via een door WooCommerce aangedreven winkel. Elke vorm van het verkopen van producten aan consumenten via WooCommerce en deze rechtstreeks bij een leverancier betrekken, wordt als dropshipping beschouwd.
Hoe je een succesvolle WooCommerce Dropshipping webshop beginnen kunt
Het bouwen van een dropshipping-winkel met WooCommerce vereist een aantal essentiële zaken, waaronder een domeinnaam en hosting. Hoewel het proces enigszins ingewikkeld kan zijn voor nieuwkomers, is het eindresultaat de leercurve waard.
1. Kies producten om te verkopen
Voordat je begint met het bouwen van jouw WooCoomerce-winkel, is de eerste stap het kiezen van het type producten dat je wilt verkopen. Denk om te beginnen na over het type merk dat je op de lange termijn wilt worden. Het is altijd het beste om je te specialiseren in een specifieke niche. Jouw einddoel is om een merk op te bouwen dat een betrouwbare bron wordt binnen jouw specifieke niche of categorie. Hier volgen wat tips:
- Kies een niche die weinig competitief is, maar niet te klein en beperkt is
- Denk na over de toekomst van jouw merk en de gebieden waarnaar je later kunt uitbreiden
- Gebruik een hulpprogramma voor zoekwoordsuggesties zoals Google Keyword Planner of WordStream
2. Registreer een domein
Zodra je een naam voor jouw bedrijf hebt vastgesteld, wordt het tijd om het domein te registreren. In wezen is een domeinnaam het websiteadres waar jouw WooCommerce-winkel zal worden gevonden. Een domeinnaam registreren doe je bij Flexamedia voor €8,99
Tip: Als de gewenste domeinnaam al in gebruik is, probeer dan een afkorting aan het einde toe te voegen of gebruik een alternatieve TLD. Als bijvoorbeeld de domeinnaam mywebsite.com in gebruik is, probeer dan mywebsite.net of mywebsiteuk.com. Je moet echter voorkomen dat je een domeinnaam registreert die lijkt op een domeinnaam die al door een ander bedrijf wordt gebruikt.
3. Koop een hosting
Elke website heeft hosting nodig. Het is wat jouw website aandrijft. Gelukkig is een aanschaf van een goedkope webhosting relatief makkelijk. In de meeste gevallen biedt het bedrijf waarbij je jouw domeinnaam hebt geregistreerd ook hostingdiensten aan. Als de prijs goed is, is het registreren van een domeinnaam en het kopen van hosting bij hetzelfde bedrijf de beste optie, omdat het de zaken eenvoudig houdt.
4. Installeer WordPress
Zodra je een domeinnaam en hosting hebt, is de volgende stap het installeren van WordPress. Dit kan eenvoudig met onze one click installer.
5. Installeer en configureer WooCommerce
De volgende stap is om de WooCommerce-plug-in te installeren. Ga gewoon naar het gedeelte Plug-ins van jouw WordPress-dashboard, klik op Nieuwe toevoegen en zoek naar de WooCoomerce-plug-in. Eenmaal gevonden, klik je op de knop Installeren ernaast.
Direct na het installeren van de plug-in, verschijnt er een pop-upwizard. Volg de eenvoudige instructies om de belangrijkste functies van jouw winkel in te stellen, waaronder betalingsgateways, bedrijfsgegevens en verzendbeleid.
Tip: Nadat je de wizard hebt voltooid, moet je even de tijd nemen om vertrouwd te raken met WooCommerce en zijn instellingen, die na installatie in jouw WordPress-dashboard verschijnen.
6. Stel essentiële pagina’s in
Na het voltooien van de WooCommerce-installatiewizard, is de volgende stap het maken van enkele essentiële pagina’s in jouw winkel. Om een nieuwe pagina toe te voegen, log je in op jouw WordPress Dashboard en klik je op Pagina’s> Nieuwe pagina in het menu. Geef de pagina een titel en voeg een alineablok toe aan de bewerkingsruimte. Hier kun je inhoud voor de pagina toevoegen en op Publiceren klikken als je klaar bent.
Tip: Maak een pagina voor jouw verzendbeleid en retourbeleid, evenals een contactpagina en een pagina over. Voeg ten minste een paar alinea’s met inhoud toe aan elke pagina en zorg ervoor dat je de belangrijke details van jouw verzend- en retourbeleid beschrijft. Een goed gestructureerd beleid wekt vertrouwen bij jouw klanten en stimuleert meer bestellingen.
7. Maak een menu
Nu je enkele pagina’s hebt, is het tijd om er een menu voor te maken. Met een menu kunnen bezoekers snel door de belangrijke pagina’s van jouw site bladeren, evenals door productcategorieën.
8. Installeer andere nuttige plug-ins
Een van de grootste voordelen van het gebruik van WordPress is dat je letterlijk duizenden prestatiebevorderende plug-ins tot je beschikking hebt. Een plug-in is gewoon een add-on die bepaalde functies van jouw WordPress-website mogelijk maakt of verbetert. WooCommerce zelf is een plug-in, maar er zijn veel andere plug-ins die je kunt installeren. Van afbeeldingzooms tot snelle kassa’s en contactformulieren, er is een plug-in voor alles.
Tip: Om een snelle en efficiënte website te behouden, moet je voorkomen dat u een overmatig aantal plug-ins installeert. Slecht ontworpen plug-ins kunnen de snelheid van jouw website beïnvloeden. Gebruik alleen essentiële plug-ins die licht van gewicht en eenvoudig zijn.
9. Begin met het aanbieden van producten
Nu jouw WooCommere-winkel actief is, is het tijd om producten te koop aan te bieden. Je kunt dit handmatig doen of met behulp van software. Bij het maken van vermeldingen is het belangrijk om ze uniek, professioneel en aantrekkelijk te maken. Hoewel het kopiëren van de beschrijvingen van jouw leverancier snel en gemakkelijk is, is het maken van jouw eigen beschrijvingen de betere optie. Misschien wil je ook de hoofdafbeelding die je gebruikt, variëren om je verder te onderscheiden van andere concurrenten.
10. Leid verkeer naar jouw winkel
Om verkopen te genereren, moet je gerichte bezoekers naar jouw winkel trekken. Er zijn meerdere manieren om dit te doen met zowel gratis als betaalde technieken. Enkele van de effectievere manieren om verkeer naar een online winkel te leiden, zijn onder meer:
- Facebook-advertenties
- Google Adwords
- Instagram Avertising
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
- Contentmarketing