De afgelopen jaren is online marketing voor bedrijven steeds belangrijker geworden. Ook voor kleine- en middelgrote bedrijven. Ben jij werkzaam als ondernemer? Dan weet je vast en zeker wel dat jouw doelgroep zich voornamelijk achter een scherm bevindt. In de meeste gevallen zal dit het scherm van een smartphone, tablet of laptop zijn. Steeds meer mensen gaan namelijk via het internet op zoek naar allerlei informatie over producten en diensten.
Het voordeel van online marketing voor kleinere bedrijven, is dat ook zij de kans krijgen om te concurreren met grote bedrijven. Ben je werkzaam als ondernemer en heb je jezelf nog nooit zo verdiept in online marketing? Dan wordt het de hoogste tijd om dat eens te gaan doen. De online marketing van je bedrijf wordt voor een deel bepaald door je domeinnaam. Heb je die nog niet geregistreerd? Claim dan snel jouw domeinnaam. Voordat je het weet gaat iemand anders er met die originele domeinnaam vandoor.
Opvallen of niet?
Om een website te kunnen beheren heb je een domeinnaam nodig. Of je nu alleen een blog beheert of een complete webshop runt, zonder zo’n naam kun je niet starten. Een domeinnaam is een online adres dat gekoppeld is aan een ip-adres. Een domeinnaam bestaat altijd uit een naam en een extensie. Wanneer er over een extensie gesproken wordt kun je denken aan ‘.nl’ en ‘.com’ bijvoorbeeld. Maar wat heeft nu een domeinnaam eigenlijk met online marketing te maken?
Een domeinnaam is vaak het eerste wat opvalt. Dit is namelijk dé naam die door (potentiële) klanten wordt onthouden. Precies om deze reden zijn er verschillende zaken waar je rekening mee moet houden wanneer je een goede domeinnaam gaat registreren. Een goede domeinnaam valt namelijk op. Dit kun je zien aan:
- vindbaarheid
- herkenbaarheid
- het vertrouwen dat wordt uitgestraald
Wil je een nieuwe domeinnaam registreren? Let dan hierop
Wil je een nieuwe domeinnaam registreren en wil je van jouw nieuwe avontuur echt een succes maken? Dan is het belangrijk dat je bij het registreren van een nieuwe domeinnaam rekening houdt met het volgende:
- Hij moet ‘lekker bekken’ dus makkelijk uit te spreken zijn. Een goede domeinnaam is makkelijk uit te spreken. Wanneer een naam namelijk makkelijk uit te spreken is, is hij ook meteen een stuk makkelijker te onthouden.
- Zorg voor een korte naam. Een korte domeinnaam is makkelijker te onthouden, uit te spreken en te typen. Daarnaast is een korte naam ook wel zo handig wanneer je actief bent op verschillende social media kanalen. Zo zorg je er namelijk voor dat je shortlinks leesbaar blijven.
- Kies geen merknaam die al geregistreerd staat. Merknamen zijn beschermd. Houd hier dus rekening mee. Wanneer je dit namelijk niet doet kan een juridische procedure hiervan het gevolg zijn. Begeef jezelf dus niet op glad ijs en kies voor een domeinnaam zonder al geregistreerde merk- of handelsnaam.
Domeinnaam en branding
Een domeinnaam kan een belangrijke rol spelen als het gaat om de branding van je website. Nog een reden dus om goed over deze naam na te denken. Het is slim om je bedrijfsnaam of merknaam te gebruiken. Dit zorgt namelijk voor een heel groot stuk herkenbaarheid. Zo is bijvoorbeeld een domeinnaam waarin het woord ‘horse’ voorkomt is niet echt passend wanneer je een bedrijf runt dat handeld in pluimveebenodigdheden.
Het is mogelijk dat je een domeinnaam in gedachten hebt, maar tijdens het checken van de beschikbaarheid tot de conclusie komt dat deze naam al in gebruik is. Je kunt al je doorzettingsvermogen en creativiteit gebruiken om toch die naam die jij in gedachten had te gebruiken. Met een kleine aanpassing komt je vaak al een heel eind namelijk. Kies bijvoorbeeld voor een andere extensie die nog wel beschikbaar is, of speel met de naam zelf. Is bijvoorbeeld de naam ‘Donkie’ al in gebruik en wilde jij deze naam ook graag gebruiken? Kies dan bijvoorbeeld voor ‘Donky’. De ‘IE’ wordt dan een ‘Y’.
Keywords gebruiken
Je kunt er ook voor kiezen om keywords in je domeinnaam te gebruiken. Wel is het belangrijk om te weten dat het effect hiervan niet heel groot is. Het is zelfs zo dat het gebruiken van keywords in je domeinnaam negatieve gevolgen kan hebben. Dit is met name het geval wanneer de content die je op je website plaats van een slechte of lage kwaliteit is.
Gebruik dus alleen keywords in je domeinnaam wanneer er op je website sterke content geplaatst wordt die voldoende bekeken en gelezen wordt. Wanneer dit het geval is, is dit wel een grote meerwaarde voor de online vindbaarheid van je website.
Domeinnamen en SEO
SEO (Search Engine Optimization) ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, heeft als doel het verbeteren van websites. Het doel hiervan is dat de zoekresultaten in zoekmachines zoals Google verbeterd worden. Hoe hoger de positie van een website in de zoekresultaten, hoe groter de kans dat deze website bezocht wordt. Zoekmachine optimalisatie kent verschillende facetten. Een sterke domeinnaam is er daar één van.
Wanneer je kiest voor een unieke en herkenbare domeinnaam, draagt dit bij aan de SEO van je website. Wat ook vaak goed werkt is door te kiezen voor een beschrijvende domeinnaam. Wanneer je dit doet krijgen (potentiële) klanten meteen een beeld van de producten of diensten die jij aanbiedt. Ook zegt een beschrijvende domeinnaam iets over het soort content dat te vinden zal zijn op jouw website.Zo zal een domeinnaam waarin iets over auto’s voorkomt, zal niet linken naar een website met tuinplanten. Kies je voor een beschrijvende domeinnaam? Let er dan wel op dat deze beschrijving relevant is.
Domeinnaam en rangschikking
Wanneer je aan de slag gaat met het registeren van je domeinnaam, is het belangrijk dat je weet dat zoekmachines veel waarde hechten aan domeinnamen. De rangschikking van de zoekresultaten bij Google wordt zelfs voor een groot gedeelte bepaald aan de hand van domeinnamen.
Heb je al een website met eigen domeinnaam? Dan is alle content die je op deze website plaatst ook echt van jou. Dit wordt door Google herkend en bestempeld jouw website als relevant. Bevat je domeinnaam hét zoekwoord wat alles zegt over jouw onderneming? Dan is dat helemaal goed.
Een goede domeinnaam heeft dus zeer zeker een positief effect op de online marketing van je website. Zorg er wel voor dat je rekening houdt met alle facetten die online marketing heeft. Met alleen een goede domeinnaam heb je namelijk nog niet gewonnen maar kan wel het begin zijn om van jouw online avontuur een groot succes te maken.